4.5.2011





Minua pitää kutsua Torstiksi tai en ala. Minulla on musta tekonahkainen lippis eikä minunlaisilleni parane ryppyillä. Polveni ovat ruvista ruskeat ja kämmenet mudasta mustat. Olen pudonnut paskahuusiin ja minut on pesty juuriharjalla ja kerran sain rannassa jalkani täyten mustia iilimatoja jotka nyhdettiin pinseteillä. Keinun varjoisessa metsässä hyttysten ruokana niin että naru vinkuu ja hiulaantuu puoliksi poikki, keinun niin kauan että minut haetaan tukasta kesäkeitolle joka on jo lautaselle kylmennyt. Keinun vinolla puulaudalla siellä kahden puun välissä, vaarin kanttarellikätkön vieressä, hoilotan toiselta vaarilta oppimiani isojen poikien lauluja ja mielukuvitan maailmaa. Äiti toivoo että pitäisin mekkoja mutten voi koska olen roku. Kuvittele itse rokulle mekko ja näet ettei sellainen kerta kaikkiaan käy.

Kesä on hyvä. Saan olla viikkokaupalla maalla mummun ja vaarin kanssa ja tehdä mitä huvittaa koska vanhat eivät ehdi perääni. Panen sormen mummun tekemään viiliin ja kosken savikupin pohjaa ja teen sen joka aamu uudelleen vaikka siitä sanotaan. Kyttään milloin vaari on rannasta poissa ja avaan tervapurkin, haistelen sitä kunnes silmät vuotavat ja päässä on tivolin karuselli.

Perjantaisin menen metsän läpi kauppa-autolle vaarin kanssa. Kuljen kädet Jameksien taskuissa, kuljen kuten pahamaineiset kulkevat ja harjoittelen syljeskelyä. Ihan hyvin voi jos on vaarin takana. Ne reissut kannattavat. Palatessa on vaaleanpunainen rengas suun ympärillä emmekä me unohda listasta mitään. Listan loppuun lisäämme aina kääretortun.

Saan nukkua yksin vintillä. Minulla on paksut turvatäkit ja tekonahkainen lippikseni mutta siellä on silti hyytävää toisinaan. Kun kuu tekee seinän kelmeäksi ja kuolemankello tikittää tapetin alla...silloin laulan ääneen sopimattomia lauluja enkä välitä etten muista kaikkia sanoja sillä meteli on tärkeintä. Minä olen Torsti enkä minä pelkää, ainakaan virallisesti.

(Vilijonkka antoi kuvat, Tors....eikun Kati kirjoitti.)

8 kommenttia:

  1. Voi Torstia! Kyllä Torstille hyvin käy kun osaa mielikuvitella, ja kun on vaareja, jotka antavat tilaa. Mutta mites ne Torstit, jotka jo idussa sullotaan liian pieneen purkkiin?

    VastaaPoista
  2. Torsti on aika hyvä tyyppi, terveisin Tiina joka toivoi pienenä olevansa poika ja pyysi kerran pappaa tekemään puusta pippelin.

    Tuli aika elävästi mieleen koleat kesäyöt aitan vintillä tai teltassa, sielläkin piti välillä siskon kanssa laulaa kovaa että möröt pysyivät etäämmällä :)

    Ja sopimattomista lauluista tuli mieleen yksi vanhalta kelanauhurilta kuunneltu kappale jossa oli seuraavanlainen kuolematon kertosäkeistö: "Levoton on lauantai / mä olen tyhjän pantti / Sä oot aivan soft and dry / paat sinä suihkeen kainaloon." Jos joku tunnistaa kappaleen, olisin oikein ilahtunut tiedoista :D

    VastaaPoista
  3. Torsti muistuttaa ystävätärtäni, joka leikki koko lapsuutensa Tarzania eikä suostunut ikinä käyttämään hametta. Katsoin ensin kuvat ja, kun tunnistin ensimmäisestä varsin tutun tytön, mietin kovasti, millainen tekstisi on. Yllätit minut, positiivisesti!
    Pariisin Margarita

    VastaaPoista
  4. Toivottavasti Torsti on sinut myöhemminkin itsensä kanssa! Mua vähän kyllä hirvittää, miten sille käy. Toisaalta eihän hän kovin vanha vielä ole, joten voi kehittyä suuntaan jos toiseenkin. Mutta ettei kiusattaisi koulussa, ja löytäisi vaikka toisen rokun kaveriksi sinne vintille.

    Kuten Pariisin Margerita tietää, kuvan lapsesta on Torsti oikeasti aika kaukana. Tai eipä oikeastaan, mielikuvitusta ainakin on yhtä paljon ellei enemmänkin!

    VastaaPoista
  5. Ihana. Jälleen kerran kiitos.
    Itselleki tuli huoli, voi kun tämä maailma ei vaatisi että kaikki sopivat samaan muottiin, ei sinne kukaan mahdu, mutta liian moni käyttää suurimman osan elämästään siihen että yrittää sopia hinnalla millä hyvänsä...
    Torsti. Ihana ihana Torsti.

    VastaaPoista
  6. Taas niin nautittava tarina, kiitos.
    Minä olin Jussi, enkä suostunut tulemaan syömään, jos omalla nimellä huudettiin :)
    En ollut kyllä ollenkaan yhtä roku kuin Torsti, vaikka piti aikuisena yksi "miesten ammattikin" opetella ja esimerkiksi työkalut ovat vieläkin lähes suurin rakkauteni :)
    Nyt oma jussini on opettanut minulle korkokenkien ja mekkojen käyttöä, ja se kaikki on kieltämättä kivaa, vaikka mäiskärit sujahtaakin jalkaan hiukan automaattisemmin :D
    Pidän molemmista puolistani, siitä käytännön reiskasta ja siitä, että saan tarvittaessa mieheni hassuksi :)
    Minusta on ihanaa, että ihmisistä löytyy monia tasoja ja puolia, syvyyttä ja särmää,
    en ihan ymmärrä tuota muotti- tai lokeroimisjuttua, enkö ole törmännyt moiseen sen kummemmin, vai onko jäänyt huomaamatta vai tekeekö muisti tepposet..

    VastaaPoista
  7. Pirkko: se on kyllä niiden sullojien häpeä jos niin tekevät. Kaikkien lasten soisi saavan kokeilla erilaisia rooleja. Ajattelen niitä kaikki poikiakin jotka haluavat kokeilla hameita ja heti on joku setämies homoksitulemisen vaaroista horisemassa.

    Pilvitarha: olen miettinyt tuota biisiä mutta vaikka pääni melkoinen jukeboxi onkin niin tuota en tunnista.

    Margarita: ai jaa, sinä tunnet kuvan tytön. Minä kun en, oli pää aivan tekemään millaisen tarinan hyvänsä.

    Vilijonkka: Torsti pärjää kyllä;-)

    Nina: Torsti mahtuu mihin vaan!

    Sarana: ai sinä olit Jussi? Minä olin Jukka. Meillä olisi saattanut olla yhteistä puhuttavaa.

    VastaaPoista